Att prestera under press


Ligger för tillfället och slappar framför brasan. Älskar elden, värmen och mysfaktorn som leder till att jag verkligen kan slappna av. Blir ju inte sämre av att jag rev av ett gympass i eftermiddags, besökte naprapathögskolan för lite massage efter det, käkat stor middag och haft en lång telefondate med bästa syster yster.

Idag är jag även lite extra glad eftersom jag klarade vårt kompetensprov i skyttet. Jag har tidigare nämnt att jag ofta är som bäst under press. Dvs att när många andra människor blir nervösa och presterar sämre än de brukar får jag adrenalinpåslag, blir fokuserad, känner mig taggad och presterar bättre än jag gör på träning. Detta gäller såklart inte allt, men jag har märkt av att tendensen ändå finns. Detta har visat sig extra tydligt i skyttet då jag lägger till den där extra skärpan som behövs när vi har test osv. 

Jag tror det är otroligt viktigt att lära känna sig själv så pass bra att man vet hur man reagerar i pressade situationer, vad man har för triggers och lära sig att fokusera på de saker man kan påverka för att skapa så bra förutsättningar som möjligt. Blir man riktigt bra på detta tror jag man kan komma hur långt som helst. Och kanske viktigast av allt, man måste utsätta sig för utmaningar som ligger utanför sin komfortzon för att kunna träna på detta! Vad är din utmaning?? 


Kommentarer
Postat av: MD

Hej!
Min senaste kommentar var ingen höjdare. Hur går det med träningen? När är nästa tävling? Allt gott till dig,

/MD

2015-05-28 @ 21:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0