EM i Baku!

Landat hemma och är tillbaka till skola och verkligheten. Tänkte ge er en liten update på vad som hänt under helgen :)



I fredags var vi ute och turistade i Baku. Åkte i någon utsiktsmakapär med Johanna som var höjdrädd, promenerade längs strandpromenaden, käkade i gamla stan och var en sväng på arenan. 



I lördags var det EM för seniorerna. Jag och Johanna representerade Sverige i damernas mellanvikt, Oscar stod för bidraget i herrarnas mellanvikt och Simon och Fredrik utgjorde tungvikten. 

Jag gick min första match mot Dobroslawa Habraszka från Polen. Jag och sempai Magnus hade tidigare kommit överens om att inte överanalysera mina motståndare utan istället låta min egen fighting stå i fokus och våga lita på att jag är tillräckligt bra. Jag vill gärna ha en konkret plan om vad jag ska göra och hur jag ska lägga upp matchen, så det var en utmaning för mig att släppa taget. Samtidigt var det befriande att bara få köra på och inte tänka för mycket.
Matchen mellan mig och Dobroslawa var jämn. Hon hade en offerspark som satt ordentligt, men inte tillräckligt för att jag skulle gå ner eller ge poäng. Eftersom vi båda är ganska rörliga blev det en match med mycket förflyttningar och hög intensitet. Matchen gick till förlängning och efter andra ronden vann jag på domslut då jag varit mest aktiv. Fungerande teknik: förflyttning + krok. Otroligt skön känsla då detta var min första vunna match i senior-EM!! :) 

I kvartsfinalen mötte jag Laura Moldovan från Rumänien. Laura var offensiv och jobbade mycket långa och hårda slag i bröstet. Hon satte även ett gäng bra slag i magen som gjorde att jag tappade luften. Jag försökte i första ronden att hämta andan, röra mig runt för att slippa backa och svara upp på hennes tekniker. Förlängning men 2 flaggor till Lauras fördel efter första ronden. I andra ronden började jag hitta in med lowkicks på hennes ena ben, vilket tydligt störde henne. Jag kände mig starkare och tyckte att jag under den här ronden lyckades vända matchen till min fördel. Domarna röstade på förlängning men eftersom det skiljde mer än 4 kg på oss vann jag på vikt. Fungerande teknik: lowkick.

I semifinalen mötte jag den flerfaldiga Europamästaren Inga Mikstaite från Litauen. Efter en aning dåliga förutsättningar då jag höll på att missa min match pga ändringar i schemat stod jag iallafall på mattan. Inga slog hårt och jag försökte svara på olika sätt men utan någon större framgång. Hon styrde i stort sett hela matchen och lyckades även stundtals driva ut mig från mattan. Inga vann på domslut efter första ronden. Hyfsat fungerande teknik: långa slag. Tråkigt att jag precis tryckt i mig lunch och inte fick någon bra uppladdning inför matchen. Dock var Inga så pass stark att jag vet att jag inte vunnit matchen i vilket fall. Nu har jag iallafall fått känna på motståndet på Europatoppen och vet vad jag har att vänta mig! 

Jag är nöjd med min insats och väldigt glad över en placering på EM! Det känns väldigt roligt att kunna mäta sig med de bästa i Europa :) 
Mottot "det stör inte mig" som vår kära coach sagt att vi skulle ha under dagen var troligtvis en framgångsfaktor ;) 


Medaljregn för Sverige som totalt tog 3 brons (jag -65, Fredrik +90, Sanne junior +65), guld till Milad i junior -65 samt bästa fighter pris. Fredrik vann även pris för mest avslagna brädor i tamashiwarin!! :) 

Som helhet var det en pampig tävling med viss brist i organisation och information. Trots detta tycker jag Azerbaijan hade en fin tanke med sitt engagemang. 


Väldigt fint och påkostat sayonara party! Massa mat, dricka, musik och dans. Alltid lika kul och svettigt att festa med fighters ;) 




Spenderade söndagen med sol och kortspel på takterrassen innan det var dax att åka hem. Vill tacka för all hjälp med förberedelserna inför den här tävlingen och även till mina sponsorer, Nokas Värdehantering och Medley för ert stöd. 
Tack för en fantastiskt rolig och givande helg!! Puss 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0