4th World Open Knockdown IFK

 
Ett gäng bilder från helgen!!
 
Tänkte göra en liten reflektion över matcherna och tävlingen i sig. Har dock bara sett film på min första match än så länge. Hade som sagt WO i första omgången och gick min första match mot Shannon Van Der Linden från Belgien. Hade väldigt svårt att tagga till inför denna matchen och kroppen kändes tung över lag. Under första ronden var matchen ganska jämn. Jag kände mig inte direkt "hotad" av hennes tekniker, men samtidigt lyckades jag själv inte skapa några "farliga" lägen heller. Under andra ronden hade jag stundvis bättre press framåt, vilket ledde till att jag kunde pressa ut henne från mattan några gånger. Det räckte för att domarna skulle ge mig vinst för arbetsseger. 
Jag är inte särskilt nöjd över den här matchen eftersom jag fightades mer som jag gjorde förr, d.v.s. att jag inte använde mig av de nyare teknikerna som jag börjat använda och jag utmanade heller ingenting. Istället för att våga prova saker på mattan och visa "så mycket jag kan", föll jag tillbaka i en comfort zon. 
 
I kvartsfinalen mötte jag den ryska tidigare världmästaren, Maria Lepina. Jag visste att hon slog hårt och var beredd på en väldigt tuff match. Ingen tvekan om att tjejen slår hårt, framförallt med tanke på hennes vikt, men det var ändå "lösare" än jag trodde. Detta gjorde att jag ändå kunde ta några smällar för att hitta bättre luckor. Taktiken under matchen var att hålla ett längre avstånd med väldigt rörlig fighting, d.v.s. inte hålla sig på hennes favoritavstånd. När jag behövde "ta fighten" var tanken att jobba mycket armbågar, knän och inside lowkicks. Hade även ett mål att sätta jodan, framförallt jobba jodan maigeri. Taktiken fungerade riktigt bra och hon blev märkvärt störd av fightingstilen och jag fick in flera maigeri som var inne och fotade på hennes ansikte. Matchen gick till förlägning och även här kände jag mig ganska stark, men visste inte vad jag skulle göra för att avsluta/vinna matchen. Det slutade med att Maria vann matchen på vikt. Detta kändes jäklans tråkigt, framförallt eftersom jag var beredd på en förlägning till och det kändes som jag hade lite mer att ge. Jag är dock väldigt nöjd över insatsen jag gjorde. Jämfört med den första matchen vågade jag verkligen utmana på ett annat sätt här! 
 
Något jag tar med mig från den här tävlingen är att det gäller att kunna tagga till och skapa så bra förutsättningar för sig själv som möjligt. Det är absolut inte optimalt att vara i en hall från kl.9 och ha en match kl.17, dålig sömn och mattiderna inte är som de brukar. Dock är det ofta dessa förutsättningar som råder på tävlingarna och det gäller helt enkelt att lära sig att göra det bästa av situationen och optimera sin egen förberedelse. 
Fightingmässigt vill jag hitta min "knockteknik"!! Har länge letat efter den, men fortfarande inte funnit den. Har också tänkt mig att jag ska träna in ett par stycken starka kombinationer som jag kan jobba vidare med på tävling.
 
Totalt sett var det en väldigt rolig tävling och ett bra arrengemang! Det är alltid lika trevligt att träffa engelsmännen!! :)
Osu !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0