Sverige VS Japan

Fick onskemal att skriva lite om skillnaderna traningmassigt i Sverige och Japan, sa har kommer lite asikter fran mig!

Den storsta skillnaden jag har lagt marke till ar att barnen har kor en mycket tuffare traning, framforallt sparring. Det stalls hoga krav pa dom, men dom far ocksa mycket support och feedback pa det dom gor. Sparringen kors med mycket skydd, bl.a. hjalm och man kor full kontakt. (Eftersom dom ar sa pass latta och har mycket skydd sa fungerar det bra).
Jag tror vi i Sverige jobbar mer pa detaljer i tekniker och framforallt i kata. Har dock inte gatt sa mycket kata har, men de ganger jag gjort det har vi mest bara gatt igenom dom, utan nagot storre fokus pa svara sekvenser och liknande. Ofta ar ocksa dojon valdigt liten sa det ar svart att kunna ga kata med full power utan att "kora over varandra".


Pa traningarna ar det lite "drop in" eftersom manga manniskor jobbar valdigt sent i Japan. Detta gor ocksa att passen ofta ar indelade i olika sekvenser, kihon, ido, blandat (t.ex. mits, sack, kata) och avslutas alltid med valfri sparring. Alla manniskor stretchar valdigt mycket fore traning, aven nar de ar kalla, dock inte lika mycket efter.
I sparringen anvands over lag mer skydd, t.ex. knaskydd vilket gor att skaderisken minskas. Japanerna ar ofta valdigt duktiga pa att rora sig, aven pa att variera teknikerna. Konditionsmassigt ligger vi nog ganska jamnt i Sverige och Japan men styrkemassigt tror jag over lag Sverige ligger battre till. Tror inte lika manga manniskor har jobbar pa maxstyrka, (syns aven pa gymmen da de hogsta vikterna inte ar sarskilt tunga).

Nagonting jag blir inspererad av har ar att vissa manniskor tranar sitt pass som att det vore det sista dom hade. 110% hela vagen igenom, precis som det ska vara! Nagonting som man mentalt bor jobba mer pa!!

Detta ar lite av de skillnader jag lagt marke till. Varierar sakert mycket beroende pa vilken dojo man ar i ocksa. Kommer nu borja trana i Yamamoto Dojo, sa vi far se hur upplagget ser ut har :)

Osu !


Kommentarer
Postat av: Sarah Edsberger

Spännande. Någon gång vill jag också åka till japan och träna kata i minidojos ;).

2012-04-25 @ 10:36:17
Postat av: Cissi

Haha, det tycker jag absolut att du ska gora!! :)

2012-04-26 @ 03:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0